Komponieren heißt für mich Entscheidungen treffen, Grenzen ziehen, Räume abstecken. Ich kann nicht komponieren ohne einen zuvor definierten Entscheidungsraum. Die Definition selbst – die Eingrenzung mir möglicher Entscheidungen – wechselt von Stück zu Stück, innerhalb eines Stückes von Satz zu Satz, von Schicht zu Schicht oder von Abschnitt zu Abschnitt. Mich interessiert die Gegenüberstellung verschieden definierter Räume. Es geht nicht um die Vermittlung von Gegensätzen, es geht um die Erfahrung von Inkommensurabilität.
Alexander Stankovski
Alexander Stankovski, born 1968 in Munich, studied composition at the Hochschule für Musik in Vienna with Francis Burt and in Frankfurt am Main with Hans Zender. He also attended several composition and analysis courses with Karlheinz Füssl, Ulrich Siegele, Karlheinz Stockhausen, Brian Ferneyhough and Gérard Grisey.
In 1992 he received the Busoni scholarship from the Berlin Academy of Arts, 1939 and 1997 a grant from the City of Vienna, 1995 the Austrian State Scholarship for Composers, 2000 the Erste Bank Composition Prize, 2001 the City of Vienna Award and in 2004 the Theodor Körner Prize.
From 1996 to 2004 he was assistant in the composition class of Michael Jarrell at the University of Music and Performing Arts Vienna. Since 1998 he is Privatdozent or Senior Lecturer for harmony, counterpoint and form analysis at the University of Graz.
Alexander Stankovski has received various commissions from renowned institutions and
ensembles (such as Salzburger Landestheater, Alban Berg Foundation, Klangforum Wien,
Ensemble Die Reihe, ORF, Wiener Konzerthausgesellschaft).
His works are performed at festivals
such as Wien Modern, Hörgänge, Bludenzer Tage zeitgemäßer Musik, Frankfurt Feste,
Musikbiennale Berlin, Schönberg Festival Duisburg, Moscow Autumn or Musica Nova Sofia.
Works for the Ensemble Wiener Collage:
Duo (1995/2000)
für Tenorsaxophon und Klavier
Linien (1996)
für Altflöte und Tenorposaune
lieder: um kreisen um formen (2001)
für Sopran, Sprecher und Klavier; Texte: Christine Huber
11 Räume (2002)
für Akkordeon, Violine und Kontrabass
Das Rätsel eines Tages (2007)
für Flöte, Violine, Viola, Violoncello und Harfe
Linien V (Chanukka) (2018)
für Bassklarinette, Violine, Cello und Akkordeon